EDUCACIÓ PROBLEMATITZADORA VS EDUCACIÓ BANCÀRIA


Durant la classe en la que vam estar reflexionant sobre les diferents formes de concepció de l'educació i la pedagogia, es va obrir un profund debat entre tots els integrants de classe, sobre les característiques de la concepció de l'educació de Paulo Freire, és a dir, sobre l'educació problematitzadora i la contraposició a aquesta, que es l'educació bancària.

A mesura que cada alumne i alumna donava la seua opinió, es podia apreciar com tots i totes es posicionaven en contra de l'educació bancària, ja que aquesta és un sistema opressor que no dóna la possibilitat als alumnes de transformar la seua realitat, sinó l'obligagció a adaptar-se a aquesta. A més, altra aspecte interessant que va sortir al debat, es que encara que a Espanya, la educació no segueix les línies de l'educació bancària, es van veure arguments on s'exposava com a vegades molts alumnes, en algun moment de les seus vides escolar, han tingut que patir a un professor o professora amb certes característiques pròpies de l'educació bancària.

En canvi, amb l'educació problematitzadora, les opinions i arguments dels i les alumnes eren iguals. Tothom estava d'acord amb la necessitat de fomentar una educació que defensa la igualtat entre educador i educant, aixií com el foment de l'autonomia dels i les alumnes per a que per ells i elles mateixes construÏsquen els seus propis coneixemns i conceptes, així com tindre una visió crítica del món a mesura que es va aprenent de l'experiència.

Amparo Mateos Aparicio
2n a Treball Social
Universitat de València

Comentaris