MODELS D'INTERVENCIÓ SOCIOEDUCATIVA I POSTERIORS PARADIGMES EN EDUCACIÓ

 SETMANA 3



Al llarg d'aquesta setmana es van dur a terme diferents tasques. La primera va ser una dinàmica, la qual va consistir en que tots els membres de classe es van reunir en cercle per comentar, així com reflexionar, sobre una frase que va cridar l'atenció del text de Meirieu titulat Frankenstein Educador.

Després d'aquesta pràctica, en la següent classe, es va impartir una classe teòrica que va consistir en l'explicació dels moels d'intervenció socioeducativa i els paradigmes de l'educació. Finalment, la classe va concloure amb la realització d'una pràctica.

Primerament, és important diferenciar entre Acció Social i Intervenció Social. En aquesta primera, els/ les professionals actuen des de fora i des de dins d'una realitat, la qual no és estàtica, sinó dinàmica, ja que es troba en contnu canvi, mentre que la intervenció social es caraceritza perquè un subjecte (el professional) actua sobre un subjecte passiu. El/ La professional actua des de fora sobre una realitat estàtica.

Dins del concepte d'Intervenció Social, es troben els diferents models d'aquest, que es poden donar en l'Educació Social. Aquests models són tres:
  • Model de Caritat: aquest es caracteritza per tenir un caràcter religiós i de superioritat, es produeix una relació entre les persones benestants i les necessitades, i aquestes últimes, no tenen drets. És una acció totalment voluntària de qui té a qui no té, de compartir allò que vol per motius d'ideologia o religió, produint-se al mateix temps un gran paternalisme d'una banda de la societat.
  • Model de Justícia Social: en el model de justícia social, les actuacions passen a dependre de les institucions públiques. El professional actua sobre cada persona en particular, on es reconeix a cadascuna de les persones els deus Drets Socials i es fomenta la Igualtat i Equitat.
  • Model d'Inclusió Social: l'últim model actua sobre la societat en general per a solucionar els problemes, ja que aquesta es troba desintegrada on hi ha una sèrie de persones que no compten i es troben fora de la connexió social. Per això és important realitzar campanyes de sensibilització i fomentar i treballar sobre els drets i el sentiment de pertinència. 
D'altra banda, l'Educació es divideix en 3 paradigmes diferents, aquests són:
  • Paradigma Positivista: en aquest paradigma, el professional de l'educació és un tècnic que aplica allò que han prescrit els teòrics, a més el seu compromís és totalment professional, no ètic o polític. Es ressalta l'eficiència i racionalitat dels processos, i els problemes socials tenen solucions objectives.
  • Paradigma Interpretatiu: aquest paradigma defensa que la realitat és concebuda de manera diferent, per la qual cosa les ciències socials haurien de realitzar interpretacions d'aquesta i no una explicació científica. En el pla educatiu, els professionals són pràctics, meidadors grupals que interpreten situacions (teoritzen) i afavoreixen experiències, l'objectiu final és el desenvolupament personal i col·lectiu.
  • Paradigma Crític: aquest paradigma afirma que la realitat es veu de manera diferent a a causa de les experiències i vivències particulars de cada personas, per la qual cosa, la ciència no és neutral, sinó que està compromesa política i socialments, i el seu objectiu és l'emancipació dels individus i de les comunitatas, la transformació social de la societat.  En l'educació, la tasca dels professionals mai és neutra, sino que està compromesa política i socialment, i el seu objectiu és l'emancipació dels individus i de les comunitats, la transfomació social de la societat.

Per finalitzar, l'última tasca realitzada va ser una pràctica, que va consistir a buscar en la pàgina web de la Facultat de Ciències Socials, quines competències, tant generals com específiques, són educatives.


Amparo Mateos Aparicio
2n a Treball Social
Universitat de València



Comentaris