SETMANA 11
Durant aquesta setmana hem estat reflexionant sobre les diferents formes
de concepció que pot adoptar l'educació i la pedagogia, com per exemple
el zapatisme, la psicoanàlisi social, la pedagogia eròtica i les aportacions de Paulo Freire.
Pel que respecta al zapatisme,
aquest moviment va ser iniciat per un grup de persones que cansades de
les guerres que es vivien en Mèxic decideixen anar-se'n a viure a la
selva. Allí van construir la seua pròpia autonomia, és a dir, van crear
una societat des de 0. També desenvoluparen el seu propi sistema
educatiu, on s'estudiaven totes les llengües de les diferents tribus i
no s'admetien professors d'altres països, a més, el pla d'estudis era
elaborat per demandes comunals, basats no sols en les matèries, sinó en
la importància de transmetre principis, valors i pràctiques lligades a
la cultura campesina.
Aquesta manera de concebre l'educació és totalment contradictòria a la que nosaltres vivim actualment al nostre país, ja que l'educació és un dret "suposadament" universal, que està basat en els interessos dels personatges polítics, els quals quan arriben al poder, canvien aquesta educació basant-la en la seua opinió pròpia.
La psicoanàlisi social, en canvi, es basa en com a l'aula es pot
treballar amb temes relacionats amb la vida i la mort, i per últim la
pedagogia eròtica fa referència a aquella escola que està a favor de la
vida.
Amparo Mateos Aparicio
2n a Treball Social
Universitat de València
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada