LA PARTICIPACIÓ

SETMANA 9



Per què les institucions públiques han de promoure la participació?

Es planteja a l'aula la següent pregunta i una de les aportacions que més ressalta és la de que "és útil saber allò que demanda la ciutadania per orientar les polítiques públiques"; aquesta respondria a una raó instrumental. Tanmateix, existeixen lleis que defensen la participació, ja que aquesta és un dret. És per això que, citant directament l'Article 9.2. de la Constitució, "correspon als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en els que s'integren siguen i efectives; remoure obstacles que impedisquen o dificulten la seua plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social".

Quins són els seus trets fonamentals i què representa la participació?

Segons el Document de Municipis i Províncies, la participació representa:
  • Un valor.
  • Un mitjà.
  • Un dret.
  • Una condició per al canvi.
  • Un compromís i una responsabilitat.
  • Una dimensió positiva de la llibertat.
  • Una forma de legitimació de la democràcia.
Tots i totes participem en la construcció de la vida col·lectiva, però, el nivell i la forma hi determinarà el grau.

Quines són les condicions per afavorir la participació?

En primer lloc, per participar de forma efectiva en comunitat, hem de voler participar; hem d'automotivar-nos. També hem de saber participar, per a la qual cosa és necessària l'escaient formació en matèria participativa. Existeix un col·lectiu, anomenat "Col·lectiu Crac", que representa una entitat que educa en la participació. Per últim, per poder participar hem de saber organitzar-nos. Per què aquestes tres condicions? La conclusió que hi podem extreure és que quan una persona sap participar i n'aprèn de forma col·lectiva, és més probable que tinga més capacitat per decidir, defensar i reclamar els seus drets.

En el cas de les persones joves, la seua participació disminueix a mesura que aquestes avancen en el món acadèmic, ja que han estat ensenyades a ser subjectes passives i han adquirit el convenciment de que la seua paraula no va a ser capaç de canviar ninguna situació.

"La ciutat dels xiquets"

A algunes ciutats i pobles, s'han establert consells que permeten la participació directa dels i les xiquetes en les decisions que es prenen des de l'administració pública, que afecten els seus interessos. Dos dels exemples presentats a la sessió són els de L'Eliana i Alaquàs.


Inés Sanchis Barrajón
2n A Treball Social
Universitat de València

Comentaris