CIUTATS EDUCADORES I PROJECTES EDUCATIUS DE CIUTAT

SETMANA 5




Què és una ciutat educadora?
S'ha de descobrir el món i, en conseqüència, canviar-lo per poder viure en un millor i més inclusiu amb la diversitat, un món on es fomente l'autonomia. Per poder aconseguir-ho, les ciutats educadores aposten per un projecte comú que és el de comprendre el lloc en el que es viu, conèixer els recursos i aprofitarlos d'una manera eficient i conjunta amb la resta de la comunitat.

Aquestes representen espais que disposen de recursos educatius per tal d'incidir en la formació de la seua població. Aquestes tenen "personalitat pròpia" i, alhora, saben aprofitar els factors del seu voltant (Carta de ciutats educadores, 2004). El seu objectiu és "aprendre, intercanviar, compartir i (...) enriquir la vida dels seus habitants".

Per tal que una ciutat exercisca el paper de ciutat educadora, haurà de portar a terme accions de forma paral·lela a aquelles tradicionals (econòmica, social, política i de prestació de serveis) (Carta de ciutats educadores, 2004), que promoguen l'escaient inversió en educació, principalment dirigida a joves, per tal que aquests i aquestes disposen dels elements i recursos que els faciliten el desenvolupament humà que necessiten per arribar a participar de forma plena en la transformació de la seua societat, sempre partint de les pròpies capacitat i aprofitant-es particularment. A més, des de la ciutat hauran de crear-se les condicions òptimes per tal que totes les persones participen en el projecte de ciutat de forma equitativa, afavorint, així, la igualtat i la llibertat d'expressió i diàleg. Per últim, és necessari promoure el ple accés al coneixement perquè tots i totes gaudisquen d'ell sense exclusions.

A la Carta de ciutats educadores, les ciutats amb representació al I Congrés Internacional de Ciutats Educadores, celebrat a Barcelona a l'any 1990, van recollir una sèrie de principis que guiarien els objectius educatius de les ciutats. Perquè aquests es veieren respectats, els respectius ajuntaments es comprometrien a intentar seguir tots els punts i aplicar els recursos convenients per impulsar l'educació.


Projectes educatius arreu del món

Cada ciutat representa un conjunt d'espais d'aprenentatge diferent segons les necessitats i les demandes dels i les seues habitants. Al llarg dels anys, nombroses iniciatives a càrrec de la pròpia comunitat i els serveis públics s'han anat desenvolupant al si de ciutats arreu del món.

Per això, també és important allò que en Treball Social és conegut com a Treball Comunitàri, que es basa en la participació ciutadana com a mecanisme clau per millorar l'entorn en el que es troba la ciutadania, mitjançant propostes i activitats.



Inés Sanchis Barrajón
2n A Treball Social
Universitat de València





Comentaris